Abi: COVID napędził wzrost wartości rynku wideo i gier online
Globalna pandemia oprócz wymuszenia przejścia na pracę zdalną i naukę zwiększyła również znacząco dynamikę cyfrowych zmian w branży medialnej i rozrywkowej. Liczba subskrypcji usług streamingu wideo znacząco wzrosła, dzięki czemu przychody z subskrypcji zwiększyły się do ponad 69 mld dolarów w 2020 r. W ub. roku dostawcy usług internetowych i rozproszonych systemów dystrybucyjnych CDN (Content Delivery Networks) odnotowały duży ruch związany z pobraniami gier, dzięki czemu segment gier online odnotował wzrost o ponad 22 proc. r/r. W sumie wartość globalnych rynków wideo i gier online osiągnęła w 2020 r. poziom 330 mld dolarów, szacują analitycy firmy Abi Research w raporcie Next-Gen Content Technologies (wartość tego rynku różni się nieco w poszczególnych analizach, w zależności od źródła i sposobu klasyfikowania jego składowych).
Oglądalność cyfrowej telewizji określanej m.in. jako Connected TV (CTV) stale rośnie w ciągu ostatnich kilku lat, ale rok 2020 przyniósł znaczący wzrost jej popularności. Potwierdza to wiele firm zajmujących się technologiami i platformami reklamowymi, które zwracają uwagę na znaczące zmiany w strukturze reklam zmierzające w kierunku platform CTV. Do telewizji CTV przekonuje konsumentów możliwość samodzielnego wybierania oferty programowej i komfort oglądania telewizji bez ograniczeń. Szybki wzrost liczby subskrypcji u nowych dostawców, takich jak Disney+, HBO Max czy NBC Peacock, wspiera nowe spojrzenie na oferowane pakiety programowe, które są tworzone raczej przez konsumenta a nie operatora.
Krajobraz dotyczący treści zmienia się, lecz pod pewnymi względami nie różni się zbytnio od poprzedniego status quo. – Jeśli konsument tworzy listę subskrypcji usług wideo streamingowych i wydaje tyle samo, co za tradycyjny pakiet płatnej telewizji linearnej, czy nie jest to płatna telewizja? Ostatecznie zmiany te stwarzają możliwości dla nowych podmiotów, ale także pozwalają operatorom zasiedziałym na wprowadzanie strategicznych zmian, aby pozostać konkurencyjnymi – na przykład operatorzy płatnej telewizji stają się centrami agregacji usług. Zmiany te dotyczą zmian w kanałach dystrybucji, takich jak dostawa usług chmurowych, czy też możliwości wynikających z nowych technologii, takich jak 5G oraz rozrywka i reklama poza domem – podsumowuje Michael Inouye, analityk Next-Gen Content Technologies w Abi Research.