Streaming to przyszłość mediów

Cyfryzacja konsumpcji to obecnie jeden z kluczowych trendów, którego wpływ bardzo dobrze widać w zmieniającej się branży medialnej i rozrywkowej. Platformy streamingowe należą do największych beneficjentów tego trendu. Osiągnęły one spory sukces w ciągu ostatnich kilku lat, a ich perspektywy są obiecujące pomimo sytuacji pandemicznej, która zwłaszcza w okresie lockdownu okazała się swego rodzaju katalizatorem dla rynku wideo streamingu.
Po latach sporych wzrostów boom na streaming będzie kontynuowany – głównie ze względu na rosnące zapotrzebowanie na streaming wideo, zgodnie przewiduje większość ekspertów rynkowych. Cały rynek telewizji online można podzielić na różne segmenty. Największą popularnością cieszy się obecnie model wideo na żądanie oparty na subskrypcji SVOD (ang. subscription video on demand), oferowany przez takie podmioty, jak Netflix, Disney+ czy Amazon Prime Video. Globalne przychody z usług SVOD podwoją się w ciągu najbliższych kilku lat i wzrosną o 50 mld dolarów w latach 2019-2025, osiągając łącznie wartość 98 mld dol. – przewiduje Digital TV Research. Według prognoz analityków tej firmy, globalne przychody z seriali telewizyjnych i filmów mogą podwoić się w latach 2019-2025 z 83 mld do 167 mld dolarów. Szacunki na ten rok mówią o wzroście o ok. 16 mld dol.

Rynek transmisji strumieniowej, zwany również rynkiem OTT (over-the-top), odnosi się do wszystkich rodzajów usług medialnych i treści oferowanych klientom bezpośrednio online, z pominięciem tradycyjnych sieci i platform telewizji kablowych, nadawczych i satelitarnych. W związku z tym obejmuje nie tylko coraz popularniejsze usługi SVOD, ale także usługi strumieniowego przesyłania muzyki i gier wideo.
Streamingowe trendy rynkowe i technologiczne
Wartość globalnego rynku wideo streamingu w 2019 r. w raporcie Grand View Research wyceniono na 42,60 mld dolarów. Analitycy przewidują, że w latach 2020-2027 będzie on rosnąć średniorocznie na poziomie 20,4 proc. (CAGR), by osiągnąć do 2027 r. wartość 184,3 mld dolarów. Innowacje, takie jak technologia blockchain i sztuczna inteligencja, pozwolą poprawiać jakość wideo, co przyspieszy wzrost rynku. Sztuczna inteligencja odgrywa kluczową rolę w montażu, filmowaniu, nagrywaniu głosu, pisaniu scenariuszy i kilku innych aspektach produkcji i przesyłania filmów.
W ostatnim czasie znacząco wzrosła popularność takich platform, jak YouTube i Netflix. Ponadto, analitycy przewidują, że szybkie upowszechnianie się telefonów komórkowych w wyniku rosnącej popularności mediów społecznościowych będzie dalej napędzać ten wzrost. Wdrożenia rozwiązań opartych na chmurze, mające na celu zwiększenie zasięgu treści wideo oraz poprawę ich jakości, również pozytywnie wpływają na wzrost rynku. Trend ten jest głównie obserwowany w krajach Ameryki Północnej i Europy.
Smartfony i tablety miały największy udział w przychodach streamingowych, bo ponad 31 proc. w 2019 r. Jest to spowodowane coraz łatwiejszym dostępem do internetu, rosnącymi dochodami, lepszym standardem życia oraz zmieniającym się stylem życia. Analitycy przewidują, że segment Smart TV również odnotuje zdrowy wzrost w okresie prognozy, ponieważ Smart TV oferuje kompleksową opcję kanałów telewizyjnych wraz z usługami strumieniowego przesyłania wideo, takimi jak Netflix.

Urządzenia mobilne/tablety umożliwiają transmisje strumieniowe na żywo dzięki coraz lepszym i niezawodnym łączom internetowym. Ze względu na łatwy dostęp i przenośność smartfony i tablety są preferowanymi urządzeniami do oglądania treści online. Z kolei dostępność kilku aplikacji do strumieniowego przesyłania wideo dla telewizji (takich jak YouTube TV, Hulu, DirectTV Now, PlayStation Vue i Sling TV), zwiększyła znaczenie segmentu Smart TV. Oczekuje się również, że aplikacje do porządkowania treści telewizyjnych, takie jak PLEX, mogą przyspieszyć wzrost tego segmentu, ponieważ zapewniają możliwość odtwarzania wszelkich kompatybilnych treści multimedialnych w telewizorach Smart TV.